Opettele tunnistamaan tunnetilat - unohda nämä! (osa 2.)

Osa 1

Unohda seuraavat olkiukot kouluttaessasi koiraasi:
  • Se on kovakorvainen
  • Se on itsepäinen
  • Se vittuilee
  • Se näyttää keskisormea
  • Se käyttäytyy huonosti
  • Osoittaa mieltään
Yllä olevat "syyt" eivät vastaa seuraaviin kysymyksiin:
  • Miksi se tekee niin kuin tekee?
  • Miten siihen voisi vaikuttaa?
  • Miltä siitä tuntuu?
Onko kriteeri kohdallaan? Voi olla, että kriteeriä pitää ensin laskea, että sen voi nostaa takaisin ylemmäksi. Taisto kantaa kevyempää damia keskeltä, mutta painavampi dami saa aikaiseksi tämän. Jotta koira ylipäätään alkaa kantamaan painavampaa damia, niin kriteerin voi laskea, jotta se saadaan mieleiseksi. Sitten voidaan lähteä nostamaan kriteeriä nouto-otteeseen liittyen.

Kaikkeen käytökseen on aina syy niin koiralla kuin ihmisellä. Vertaan koiraa mielellään pieneen lapseen, sillä koira on kognitiivisesti korkeintaan 3 vuotiaan lapsen tasolla. Näin ollen siltä ei voi odottaa aikuisen ihmisen aivotoimintaa, vaikka koira on aikuinen. Vertaus sopii sikälikin hyvin, että pieni lapsikaan ei ole verbaalinen samalla tavalla kuin aikuinen. Eivät koiratkaan ole verbaalisia, vaan niiden viestejä tulee tulkita muulla tavalla. Sen sijaan sille voidaan aina opettaa oikea tapa toimia (siis ihmisen kannalta oikea tapa). Koirat eivät synny oikein käyttäytyvinä, vaan aina kaikki on opetettava sille. Syitä, miksi koira käyttäytyy ihmisen kannalta huonosti on monta:
  • Koira ei ymmärrä, mitä siltä vaaditaan (tämä on ehkä yleisin koulutukseen liittyvä)
  • Se on turhautunut jostain syystä
  • Sillä ei ole motivaatiota
  • Sitä pelottaa
  • Sitä ahdistaa
  • Se on sairas
  • jne.
Otetaan vaikka esimerkiksi tuo ensimmäinen : koira ei ymmärrä, mitä siltä halutaan. → Tällöin se turhautuu. → Siltä saattaa tulla seuraavia käytöksiä:
  • Se poistuu paikalta
  • Se vaikuttaa poissaolevalta
  • Ei toimi vihjeen mukaisesti
  • Haistelee maata
  • Alkaa hyppimään ja puremaan
  • Tekee ihan mitä sattuu
Ninni ei ymmärrä!

Ratkaisu tällöin on se, että ohjaaja keskeyttää tilanteen ja lähtee arvioimaan sitä, että miten koiran saa ymmärtämään. Tällöin ei käytetä seuraavaa olkiukkoa: "kyllä sen pitäisi ymmärtää". Ei se ymmärrä, juurihan se viestii sinulle, että näin on. Jälleen palataan seuraaviin asioihin:
  1. Tarkasta kriteeri ja laske sitä. Aloita helpommasta aiheeseen liittyvästä tehtävästä ja lähde nostaamaan kriteeriä uudelleen.
  2. Tarkista ympäristö: onko se liian haastava koiralle. Helpota ympäristöä.
  3. Tarkista palkkionlaatu: sitä korottamalla voidaan koiran motivaatiota nostaa
  4. Tarkista toistojen määrä: oletteko harjoitelleet tarpeeksi helpompia tehtäviä tai helpommissa ympäristöissä.
  5. Onko palkkion tai rankaisun ajoitus väärä. Tarkasta tämä!
  6. Tuleeko vahvisteita (palkkaa) riittävän usein. Mitä vaikeampia asia tai uusi asia, sitä taajempaa niiden tulisi tulla.
Ulla

Ps. Tulen jossain vaiheessa siirtämään tämän blogin kokonaan verkkokaupan yhteyteen, kun se kerran on mahdollista. Siihen asti julkaisen samat tekstit kummassakin. 




Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Pienen pennun liikunta ja kehitys (8-12 viikkoa)

Luoksetulo pillillä

Positiivinen rankaisu ja negatiivinen vahvistaminen, siis what?