Voiko palloa käyttää palkkana?

Joskus vuosia sitten kävin Bengt Rödsethin (Fågeljägarens, Gylleboda Hundcenter) kurssilla ja siellä Bengt sanoi minulla kaksi asiaa, jotka aiheuttivat minulle todella vahvan vastareaktion. Ensimmäinen oli, että minun koirani oli huolissaan minusta. Not tottahan se oli, kun olin ihan tunnoton jännityksestä. Tätä olen jälkikäteen paljon työstänyt. Toinen oli, että palkkaa pysähtyvää koiraa pallolla hyvästä pysähdyksestä.

What? Olin oppinut, että pysähtynyt koira ei saa liikkua milliäkään minnekään. Miten voisin palkata sitä siten, että se juoksee jonkin esineen perään? Ei ole mahdollista mitenkään... Paitsi, että on!

Kaivetaan taas isoäiti kaapista ja otetaan käyttöön hänen ohjeensa: tee läksyt, niin pääset ulos leikkimään (tai syö parsakaalia, niin saat jälkkäriä). Eli premackin-periaate: jokin mieleinen asia vahvistaa vaikeampaa asiaa.

ZEUS

Opetetaan koiralle temppu nimeltään "koppi". Tästä tulee yleensä supermieleinen temppu ja jonka suorittaminen on koiralle hyvin palkitsevaa. Kun tämä on hallinnassa, niin siinä on valmis palkka koiralle. Näin ollen kun koira on pysähtynyt sinusta jonkin matkan päähän, voit huutaa sille "koppi!" ja heittää pallon koiraa kohti. Koira on näin ollen suorittamassa uutta tehtävää, joka on sille mieleinen. Tämä taas vahvistaa pysähtymistä.

Ulla

PS. Tuli pysähtymisestä mieleen, että Ninni oli mukanani pentukurssilla ja karkasi tervehtimään muita pentuja. Tiesin, että luoksetulo on tällä hetkellä kappaleina ja ei toimi. Sen sijaan istu-käsky toimi todella hienosti ja sain sen keskeyttämään pentujen haistelun sillä. Tsemppiä pentujen kanssa! Väilllä jokin asia toimii ja välillä ei. Ninnillä on ollut tosi hyvä luoksetulo, mutta nyt ympäristö on liian suuri haaste. Nyt keskitymme luoksetulon vahvistamiseen.


Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Pienen pennun liikunta ja kehitys (8-12 viikkoa)

Luoksetulo pillillä

Positiivinen rankaisu ja negatiivinen vahvistaminen, siis what?