Sekaisinhan tässä menee!

Seuratessani koiramaailman koulutusvääntöä, niin väkisinkin tulee mieleen, että toiset puhuvat aidantolpasta ja toiset portista. Kuitenkin molemmat puhuvat samasta aidasta. Tässä on pitkälti kysymys siitä, että termit ovat erilaisia. Jokaisessa viiteryhmässä on omat terminsä, joita eivät muut ymmärrä. Esimerkiksi minulla kesti kauan ymmärtää, mitä noutajaharrastajat tai palveluskoiraharrastajat tarkoittavat haulla, kun itse tarkoitin sillä eri asiaa. Entäpä noutoon liittyvät termit? Eivät nekään ole joka ryhmässä samoja. Sitten kun tähän soppaan lisätään käyttäymistieteissä käytetyt termit (operantti ja klassinen ehdollistuminen, vahvistaminen jne), niin ei ihme, että ollaan ulalla siitä, mitä kukakin tarkoittaa.

Olen viimeaikoina opiskellut rahoitusalaa ja meinaa ihan pää räjähtää, kun yritän ymmärtää, että mikä on P/E-luku tai gearing ja mitä niillä haetaan. Olen päättänyt, että nämäkin termit on otettava haltuun. Vaikeaa on! Tuntuu, että mitä kauempana omalta mukavuusalueelta ne ovat, niin sen vaikeampaa ja ärsyttävämpää niiden opiskelu on. Voin sanoa, että rahoitus on todella kaukana oman mukavuusalueeni ulkopuolella.

No se siitä taloustieteestä ja tämän blogin kannalta olennaisempii asioihin. Osaan oman viiteyhmäni termit tietysti kuin vettä vaan. Muutama vuosi sitten heräsin kuitenkin tarpeeseen ymmärtää syvemmin koiran kouluttamiseen ja käyttäymiseen liittyvien asioiden sisällöt ja termit. Mitä useamman pentueen olen tuottanut tähän maailmaan, niin sitä enemmän olen huomannut, että kasvattajalta vaaditaan todellista tietoa niin eläimen kuin ihmisen käyttäymisestä ja miten ne sovitetaan yhteen, että saadaan sekä ohjaajaa että koiraa tyydyttävä lopputulos. Ei varmaan ole yhtään kasvattia/omistajaa, joka ei olisi tarvinnut jotain tukea matkallaan.

Suurin ja ehkä paras ratkaisu tähän tarpeeseen oli, kun päätin opiskella eläinten kouluttajaksi. Olin sopivasti poissa omalta mukavuusalueeltani. Olen mm. ollut mukana opettamassa noutamista hevoselle ja käsittelyä lampaalle. Tässä matkan varrella on tullut selväksi, että miten ihminen ja eläin oppivat ja mikä niitä voisi motivoida. Hevonen varsinkin opettaa kyllä nopeasti, kuinka sitä sitä motivoidaan ja käsitellään. Täytyy tunnustaa, että heppahullusvuosistani on vajaa 30 vuotta ja nykyisellään hiukan pelkään hevosta. Varmaankin juurikin siksi, että en oikein osaa pitää omaa "tonttiani" hevosvapaana. Lammas oli mielestäni taas sellainen, että voisin itsellekin ottaa, jos olisi
tilat.

Issikalle lääkettä simmuun.


No ne termit? Plääh!

Mistä operantin ehdollistumisen posiivinen vahvistaminen oiken tarkoittaa? Huomaa: postiivinen on tässä matemaattinen termi eli +. Jotain siis lisätään kouluttamiseen. Jotain, joka vahvistaa eli lisää onnistuneita suorituksia.


 +



=
Operanttiin edollistumiseen perustuva koulutus

Eli jokainen koulutus rakennetaan niin, että koira pystyy itse oivaltamaan, mitä sen kuuluu tehdä ja tuota oivallusta tuetaan sillä, mikä sitä kyseistä toimintaa vahvistaa. Otetaan esimerkiksi spanielin haku: halutaan vahvistaa oikeaa käytöstä eli että koira pysyy lähellä ohjaajaa. Järjestetään niin, että maastosta ohjaajan läheltä löytyy mieleisiä ja kiinnostavia asioita: esineitä, hajuja jne. => koira oppii, että maastossa isännän lähellä on mielenkiintoisia asioita. Lähellä pysyminen vahvistuu. Tämä on operantin ehdollistumisen postiivista vahvistamista. 



Rankaisuna yleensä käytetään 

Huomaa myös, että negatiivinen on tässä myöskin matemaattinen termi. Jotain otetaan pois. Se voi siis olla vaikkapa ohjaajan huomio. Jos ajatellaan käyttölinjan spanielia, niin se saattaa olla niille aivan suurin rankaisu. Ne elävät (eivät kaikki) ohjaajansa huomiosta ja jos se otetaan pois, niin mitä jää jäljelle: onneton spanieli, joka yrittää seuraavalla kerralla vielä enemmän onnistua.

Vahvisteen tulee olla ohjaajan hallussa! Vahviste? Whaat?

Jotta voisi kontrolloida täysin koulutustilannetta niin se, mikä vahvistaa tulosta, tulisi olla ohjaajan hallussa. Tässä kohtaa pitää miettiä, mikä koiraa motivoi. Onko se todella se, mitä ohjaaja luulee, vai onko kenties jotain muuta. Vahviste voi tulla ympäristöstä: koira viedään riistalle => menee perään => peräänmeno vahvistuu. Jokainen paukkunouto tai peräänmeno vahvistaa niitä. Siksi vahvisteen tulee olla ohjaajan hallussa eli koiran koulutus tulee olla oikeassa vaiheessa, jotta se voi palkkautua esim. ohjaajan kiitoksesta. Niin kauan koiraa ei voida viedä riistalle kun se ei toimi vähemmässä häiriössä. Näitä näkee niin paljon!

Jatkuu joskus myöhemmin... nyt liiketalouden pariin. Nam!💪

Ulla

PS. Paljon taluttimia, joita rupean latailemaan tuonne verkkokauppaan ehtoolla.

PPS. Luen hyvää kirjaa parhaillaan: 




Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Luoksetulo pillillä

Pienen pennun liikunta ja kehitys (8-12 viikkoa)

Se vinkuu!